Éljenek a 40 feletti nők! - NeverOrdinaryWoman

Hogyan szabaduljunk meg az úszógumitól 40 felett?

Hogyan szabaduljunk meg az úszógumitól 40 felett?

 bellyfat_shutterstock_284718578-1-710x473_1.jpg

Pár hete a postaládámban landolt egy hír, melyben Dr. Farkas Kitti azt mondja, hogy a napi ötszöri evés nem ideális a szervezet számára, a napi három a jobb.

Gondoltam, ennek utána járok és ha már egy doktornő így az "ölembe esett", megkérdezek tőle még pár dolgot, ami így 40 felett nyomaszt. Nem tagadom, 40 körül elhagytam magam, olyan kövér voltam, mint még soha, 73 kiló. Ez a 165 cm-hez, valljuk be, rengeteg, az ideális súlyom 60 kg lenne. Az elmúlt évben sikerült 10 kilót lefogynom, nem fogyókúrával, hanem életmódváltással és nem szenvedtem (túl sokat), bár nyilván bizonyos dolgokat el kell hagyni vagy moderálni (alkohol, édesség). Hellyel-közzel tartom, most 64 kg vagyok, és a cél a 60. Persze, nem a kiló számít, de engem motivál a mérleg, minden nap mérem is magam.

Ez például a "Nyáron a konditeremben, ahol nincs légkondi" című képem.

img_20190712_105935_817.jpg

Tehát járok konditerembe, odafigyelek az evésre, és mégis, az úszógumi nem akar eltűnni, gondoltam ennek utánajárok, vajon van-e köze a menopauzához, vagyis ahhoz, hogy ingadozik, csökken, majd teljesen megszűnik a női szervezetben az ösztrogén.

Az úszógumival ugyanis nem csak az a baj, hogy ronda, hanem hogy alattomos is.

A deréktájon felhalmozódott zsír ugyanis károsabb az egészségre, mint például a combon lévő, ugyanis közelebb van azokhoz a szervekhez, melyek befolyásolják az anyagcserét, illetve növelik a szív- és érrendszeri betegségek lehetőségét, ezért sem szabad félvállról venni és elintézni azzal, hogy a menopauza miatt nem lehet leadni. 

Dr. Farkas Kittivel telefonon beszéltünk, ő amúgy aneszteziológus, intenzív terápiás szakorvos, egy ikerpár édesanyja. Aneszteziológusként kezdetben azoknak a pácienseknek segített szakszerűen lefogyni, akiknek a műtét előtt meg kellett szabadulniuk a túlsúlytól, de ezzel a problémával magukra maradtak. Ebből a segítő munkából nőtte ki magát saját programja, melyről a cikk végén olvashattok.

58902462_360083497951473_1043910656469106746_n.jpg

Orsi: Miért jobb napi háromszor enni, mint napi ötször?

Doktornő: Kutatások támasztják alá, hogy a napi ötszöri étkezés időrabló volta mellett nem is feltétlenül tesz jót az egészségnek. Azoknak pedig, akik a felesleges kilóktól szeretnének megszabadulni, kifejezetten ajánlott átváltani a napi háromszori étkezésre. Az étkezések gyakorisága hat a hasnyálmirigy által termelt hormon, az inzulin szintjére. Az inzulin pedig a szervezet szénhidrát-, zsír-, és fehérje-anyagcseréjének legfőbb szabályozó hormonja, amely a zsír raktározásáért is felelős. 

Orsi: Tehát ez azt jelenti, hogy ha napi ötször eszünk, az inzulin szintünk állandóan magasan van és a test nem tud kalóriát égetni?

Doktornő: Igen. Ha ötször vagy még többször eszünk egy nap, akkor végig magasan tartjuk az inzulinszintünket. Az inzulin köti a zsírt, tehát egész nap köti a szervezetünk a zsírt. Az eredmény? Nem hagyjuk a testünket zsírt égetni, a zsír marad. A kevesebb energiabevitel miatt fogyhatunk, de annak nagy része nem a zsír lesz, amitől szeretnénk megszabadulni.  A gyakori étkezéssel csökkentett étvágy nem más, mint tüneti kezelés, a probléma elfedése, ami miatt később még nagyobb lehet gond. Mert ugyan ideig-óráig nem leszünk éhesek, hiszen állandóan eszünk, de később már így is jelentkezni fog az éhségérzet. Egyszer csak ott találjuk magunkat, hogy 3 óráról 3 órára élünk, és már alig várjuk a következő étkezést, mert olyan éhesek vagyunk. Ez nem jó.

Orsi: Tehát akkor érdemes úgy táplálkozni, hogy figyelembe vesszük az inzulin ciklusunkat?

Doktornő: Igen. Az inzulin termelődésének van egy természetes napszaki ciklusa, ez független az étkezéstől: reggel magas, dél felé leesik, este ismét emelkedik. A napi háromszori étkezés pedig ehhez igazodik. Ennek két eredménye lesz. Az egyik, hogy nem leszünk állandóan éhesek.  A másik pedig, hogy két étkezés között hagyjuk a testünket zsírt égetni, hiszen ez történik akkor, amikor a testünk inzulinszintje alacsony. Ha tehát fogyni akarunk vagy  jobb test összetételt elérni, akkor a napi háromszori étkezés a jobb.

Ráadásul a tartós fogyáshoz inzulinra érzékeny sejtek kellenek, ezért ne fárasszuk ki őket az állandó alacsony intenzitású munkával azaz a sok kis étkezéssel. Ez a testünk tápanyag feldolgozását fokozatosan, szinte észrevétlenül rontja. Dolgozzanak a sejtek egy nap csak háromszor, de akkor rendesen.

Persze, főleg sportos életmód mellett, egy jól összeállított, sokétkezéses étrenddel nem lehetetlen a testsúly csökkentés, mindenki más, mindig lesznek olyanok, akiknek beválik a napi ötszöri vagy többszöri étkezés, de nagy esetszámot tekintve a napi háromszori étkezés jobb. Ezt támasztja alá minden, amit ma a fogyás élettanáról tudunk.

Orsi: Hogyan érdemes ennek értelmében étkezni? Ha jól értem, akkor gyümölcsöt nem ajánlott reggelire enni.

Doktornő: Fehérjedús reggelit fogyasszunk, ami nem emeli még tovább az inzulinszintünket.  Ebédre együnk egy rendes nagy ebédet, több szénhidráttal. Vacsorára ismét kevesebb szénhidrátot. 

Orsi: Általánosságban miket tekintünk az elhízás okainak?

Doktornő: Az elhízás globális trend, sajnos. Az első ok, a túlzott energiabevitel, a helytelen táplálkozás, ami arra vezethető vissza, hogy az élelmiszeripar fejlődése egyre nagyobb energiatartalmú, egyre jobban feldolgozott táplálékot kínál egyre több embernek. A másik fő ok, hogy miközben nő a bevitt energia, csökken az energiafelhasználás, mert egyre kevesebbet mozgunk. A fizikai inaktivitás ugyancsak civilizációs jelenség: az ülőmunka, a közlekedés fejlődése, az urbanizáció nem kényszeríti mozgásra az embereket. A harmadik fontos ok a kevés alvás, amely szintén magyarázható civilizációs okokkal. A kialvatlanság növeli az éhségérzetet és károsan befolyásolhatja az anyagcsere működését. A negyedik általam fontos oknak tartott tényező a stressz, amely számos betegség esetében is kockázatot jelent. 

Orsi: És ami minket nagyon érdekel, 40 felett vannak-e más okai az elhízásnak? Gondolok itt a menopauzára.

Doktornő: Nincs bizonyított összefüggés a menopauza és a 40 feletti elhízás között. Viszont ilyenkor fokozott a hasi lokalizációjú elhízás, ami leginkább az öregedésnek köszönhető, és nem csak a nőket, hanem a férfiakat is érinti. Ahogy öregszünk, fokozatosan veszítjük el izomtömegünket, ami évente körülbelül egy százalékkal csökken és emiatt csökken az anyagcsere sebessége. 

Orsi: Ez tehát azt jelenti, hogy nem lehet az ösztrogén csökkenésre fogni a has körüli elhízást?

Doktornő: Ahogy öregszünk, az izomtömegünk csökken, egyre kevesebbet mozgunk, és ha ugyanúgy eszünk, mint előtte, és nem növeljük a fizikai aktvitást, akkor biztosan hízni fogunk. Az izomtömeg elvesztése lassítja azt a sebességet, amellyel a test fogyasztja a kalóriát. Ezenfelül, sajnos, genetikai tényezők is szerepet játszhatnak a menopauzális súlygyarapodásában, ha a szülők extra súlyt hordnak a has körül, akkor valószínűleg velünk is ez fog történni. És ahogy említettem a testmozgás hiánya, az egészségtelen táplálkozás és a nem elég alvás is hozzájárulhatnak súlygyarapodásához. Amikor az emberek nem kapnak elég alvást, hajlamosak többet nassolni és több kalóriát fogyasztani.

Orsi: Ha valaki le akar fogyni, hogyan tegye? 

Doktornő: Ne lefogyni akarjon, hanem váltson életmódot. Először is az anyagcserét kell rendbe tenni, a korábbi sikertelen fogyókúrák káros hatásait el kell tüntetni. Ennek első 2-5 napjában szervezetünkben elindul a harc a magas inzulinszint ellen, ami nehéz. Viszont, ha ezen végigküzdjük magunkat, az inzulinszintünk ismét egészséges tartományba kerül, a hasnyálmirigyünknek nem kell 2-3-szor több inzulint termelnie, mert a sejtjeink inzulinérzékenysége „meggyógyul”, és normál mennyiségű inzulin mellett is képesek lesznek felvenni az energiát. Azaz javul az anyagcsere, ugyanazon tápanyagokat jobban fel tudja utána dolgozni és nem a zsírban raktározza el a testünk. A szigorú diétás szakasz legalább 2 hétig, de maximum 6 hétig tartson. 6 hét az az időintervallum, ami mellett még nem lassul le az anyagcsere. Utána kell következnie egy olyan diétás szakasznak, ami már könnyebb és elvezet minket a célsúlyig. Végül két hét súlymegtartó szakaszt ajánlok, hogy rögzüljön, mennyit és hogyan kell enni ahhoz, hogy a kívánt súlyt meg is tudjuk tartani. Miután az így kialakított táplálkozási szokás beépül az életünkbe, nem érezzük majd többé, hogy örökké fogyókúrázunk. Egy jó módszer megtanít minket arra, hogyan tudjuk ezt az új életet kialakítani, amiben nincsen „semmi extra”, csak természetesség, a testünk élettanához igazodó teljes értékű táplálkozás.

Összefoglalva, sajnos, nincs semmi varázsszer, 40 felett még jobban oda kell figyelni az életmódunkra, ha nem akarunk évente fél kilót hízni, ami elsőre nem tűnik soknak, de mindannyian tudjuk, hogy milyen nehéz leadni 5 kilót is. Bezzeg régen!

Néhány tanács, ötlet, bár azt gondolom, hogy hallottuk már ezeket sokszor.

- Minimum 4, maximum 6 óra legyen 2 étkezés között.

- Minden nap minimum 7 órát aludjunk.

- Hetente minimum 150 percet mozogjunk. Vagy naponta félórát. De a legjobb, ha veszünk egy nagy levegőt és belekezdünk valami olyanba, ami rendesen megizzaszt, igazi eredményt kitartó munkával lehet elérni, ami nem egy hónap alatt fog megtörténni.

- Ne higgyünk a gyors fogyókúráknak, mert visszajön, és csak megviseli a szervezetet. 

- Helyi fogyasztás nincs, mint tudjuk, így a felüléseket felejtsük el, attól nem lesz laposabb a has, viszont más, egész testre ható edzésformák segíthetnek, például futás, úszás, biciklizés. 

- A legjobb megelőzés, ha nem hízunk el. Ez most viccesen hangozhat, de ha nekem valaki elmondja ezt a harmincas éveimben, hogy 40 felett ennyire nehéz fogyni, akkor biztosan nem kinderbuenot reggelizem kólával hónapokon keresztül..

- A génjeidet nem tudod befolyásolni, a táplálkozásodat igen. 

- Ha egyedül nem megy, fordulj szakemberhez. Motiváló tényező lehet, hogy ha fizet érte az ember, akkor végig is csinálja.

Tudom, az én fejemben is sokszor átfut, hogy tényleg ilyen tudományosan kell étkezni? Hol van így az élvezet? És biztos sokan vannak úgy, hogy elvagyok a kis úszógumimmal, el tudom takarni, a férjemet nem zavarja. Vannak napok, amikor én is így gondolom.

Aztán meg azt gondolom, hogy 45 éves vagyok, mikor nézzek ki jól, ha nem most? Arról nem beszélve, hogy az egészség talán most sokkal fontosabb, mint hogy jól nézzek ki. Gondolok itt a hamarosan bekövetkező menopauzára is. Így aztán hajlandó vagyok meghozni bizonyos áldozatokat, ugyanis az idő nem nekem játszik, csak a most van 40 felett. 

Dr. Farkas Kitti Alakorvoslás programja orvosi tudáson alapuló módszerével és saját termékcsaládjával kínál alternatívát a helytelen kampány fogyókúrákkal és a divatdiétákkal szemben.  Én ezt nem próbáltam, így nem tudok róla véleményt mondani. 

A poszt nem szponzorált, semmilyen anyagi juttatást nem kaptam Dr. Farkas Kittitől.

Megjegyzés: A posztban javasolt módszer nem mindenkinek fog beválni, mert mindenki szervezete más, ez egy lehetséges megoldás, amely sokaknak bevált. 

Az első kép Dr. Mache Seibel oldaláról van.

******************************

ÉLJENEK A 40 FELETTI NŐK! 
A NeverOrdinaryWoman a 40 feletti nők találkozóhelye, blog, női klub és még sok más.
Alapítója Iványi Orsolya. 
Instagram
Facebook oldal
Hírlevél

Zárt csoport

Hogyan szabaduljunk meg az úszógumitól 40 felett? Tovább
Anna Wintour 70

Anna Wintour 70

8533.jpgAnna Wintour ma 70 éves lett. Tudom, fényévekre áll tőlünk, ezért felesleges összehasonlítani őt saját magunkkal. Úgy általában is haszontalan a hasonlítgatás. Pont a napokban láttam egy Karl Lagerfeld idézetet (nem volt időm utánanézni, hogy tényleg tőle származik-e, viszont jó), hogy "Az egyéniség ott kezdődik, ahol az összehasonlítás véget ér". 

Tehát, a divat egyes számú szereplője számos területen hány fittyet a korára, nézzük, mit tanulhatunk tőle!

Jól néz ki. És nem a korához képest. Védjegyévé vált a 14 éves kora óta viselt bob, bár sokak szerint már unalmas, így viszont bárhol fel lehet őt ismerni, akár hátulról is. Állítólag naponta kétszer száríttatja. 

Sportol. Teniszezik, állítólag minden nap reggel 5-kor kell, hogy munka előtt játsszon.  

Ritkán visel csak feketét. Már nem számolom hányszor írtam le, a fekete uniformis unalmas. És öregít. 40 felett el kell felejteni a tetőtől talpig feketét, mindig viseljünk valami színt, így a láthatatlansági faktor ellen is tehetünk, ami sok nőt elér a középkorúságban. Ezenfelül, lásd a képeket alul, előszeretettel visel mintás ruhákat, és mixeli is, mint kiderült amúgy egy interjúból, gyűlöli a feketét. 

Nem tervezi, hogy nyugdíjba megy. Az amerikai Vogue főszerkesztője 1988 óta, 2013-ban a kiadó, Conde Nast művészeti igazgatója is lett, ezenkívül évente megszervezi a MET gálát. Sőt, amikor elterjedt a pletyka, hogy esetleg nyugdíjba megy, a kiadó még közleményt is kiadott, hogy biztosan nem. 

55 évesen házasodott másodszor. Férje, Bryan Shelby, üzletember. 

Én eddig kétszer "botlottam" bele, egyszer a London Fashion Week-en a Hunter (több, mint gumicsizma) bemutatóján, aztán másodszor 2 éve Milánóban, amikor véletlenül pont abban a múzeumban nézgelődtem, ahol valami divatbemutató volt (a Milan Fashion Week keretében), és egyszer csak ott ment előttem a lépcsőn. Akkor ezen annyira meglepődtem, hogy elfelejtettem lefényképezni. Mondjuk a férjem tudja igazolni.

screenshot_20191103-101346_instagram.jpg

screenshot_20191103-101635_instagram.jpg

screenshot_20191103-101951_instagram.jpg

screenshot_20191103-102009_instagram.jpg

screenshot_20191103-102202_instagram.jpg

screenshot_20191103-102227_instagram.jpg

És ne feledkezzünk meg a többi 70 évesről, akiket szintén nem érdekel a koruk!

Lauren Hutton 75 évesen nemrégiben egy anti-aging márka arca lett,és második virágkorát éli modellként a kifutókon. Helen Mirren 74 évesen olyan elfoglalt, hogy alig tudjuk követni, 4 új filmje van meg a Nagy Katalin sorozat, kifutón táncol a L'Oréallal, vagy szemetet szed a koszos olasz utcákon (van itt egy háza).

Az első Anna Wintour kép a Guardian-ből van.

 

Anna Wintour 70 Tovább