Éljenek a 40 feletti nők! - NeverOrdinaryWoman

Egy kirúgott Vogue szerkesztő vallomása

Egy kirúgott Vogue szerkesztő vallomása

lucinda.jpg

A londoni létem alatt, amikor a London Fashion Week-re jártam, rájöttem, hogy sokkal jobban érdekel maga a divatipar, mint a ruhák. 

Mi történik a háttérben, hogyan változik és mi mozgatja a divatipart? És persze ott vannak még a kik is. És bár már egy éve nem voltam Londonban, amióta toszkán háziasszony lettem, még mindig figyelemmel kísérem mi történik, egyfajta hobbi, tágítom a világlátásomat.

Szóval az 57 éves Lucinda Chambers, a divatvilág egyik ismert és elismert stylistja okozott némi zűrzavart mostanában, miután igencsak őszinte interjút adott arról, hogy 36 év után kirúgták a Vogue-tól. 

Ezt ugyanis így nem szokás leírni, ugye. A divatiparban meg főleg nem. Meg hogy a Vogue-nál ilyenek történnek ??

Pár hónapja napvilágot látott a hír, hogy az 59 éves Alexandra Schulman főszerkesztő 25 év után távozik az angol Vogue éléről. Pont nemrégiben fejeztem be a könyvét, amely pontosan arról szólt, hogy milyen a Vogue-nál főszerkesztősködni. Fárasztó, ha egy szóval kell jellemeznem.

Tavaly volt 100 éves a Vogue, volt centenáriumi kiállítás (amit megnéztem), fesztivál (amire elmentem), sőt film is készült a neves dátumra, azt gondolom, hogy ő is azt gondolta, hogy a csúcson kell abbahagyni. 

Nemrégiben megnevezték az új főszerkesztőt, aki szöges ellentéte Schulmannak: a (fekete) 46 éves Edward Enninful Ghana-ban született, Londonban nőtt fel, és 16 éves kora óta mozgolódik a divatiparban, volt modell, aztán újságíró több neves magazinnál, stylist, és 2016-ban már OBE-t ( Officer of the Order of the British Empire ) is kapott a divatban elért tevékenységéért. 

Enninful majd októberben kezd, de kiderült, hogy az ő utasítására rúgták ki Chambers-t. Amúgy nyilván nem újdonság, ha új főnök jön, vele együtt jönnek az ő emberei is, a régiek meg néha mennek.

Chambers Beatrix Miller személyi asszisztenseként kezdett a Vogue-nál, majd Grace Coddington asszisztense lett, és az évek alatt számos legendás fotózást stylingolt, legutóbb például amikor Kate Middleton volt a címlapon.

Chambers interjúja igazi "csemege", ha lehet így fogalmazni, nem elfelejtve, hogy itt egy ember élete illetve karrierje rogyott meg, hiszen olyan témákat is feszeget, amelyeket nem nagyon szokás.

"Az igazság az, hogy egy ideje már nem olvasom a Vogue-ot. Talán mert túl közel voltam vagy mert már túl régóta dolgoztam ott, és azt sem éreztem soha, hogy Vogue-os életmódom lenne. Az újságban szereplő ruhák a legtöbb ember számára irrelevánsak, hiszen nevetségesen drágák. Sajnálatos, hogy a magazinok elveszítették egykori tekintélyüket, ma már inkább a leggyorsabbak és exkluzívak akarnak lenni. Elfelejtettek hasznosnak lenni. A divat egyfolytában eladni próbál valami olyat, amire egyébként nincs szükségünk. Nincs szükségünk még egy táskára, cipőre vagy ruhára. Miért nem lehetnek a magazinok hasznosak és inspiratívak egyszerre?"

"A júniusi címlap Alexa Chung-gal és azzal a Michael Kors polóval szégyen volt. Nagy hirdető, így tudtam, hogy egyszerűen meg kell csinálni. Már amikor csináltam, akkor tudtam, hogy gyenge lesz."

405.jpg

Persze az is kérdés, hogy van-e értelme felégetni minden hidat magunk mögött egy ilyen interjúval?

A HR-es szakemberek nyilván azt mondják, hogy ilyet ne csináljunk, de időről időre akad egy bátor nő, aki bevállalja, akkor is ha fogalma sincs, mi lesz vele.

Mindenesetre, számomra ez az interjú rendkívül frissítően hatott, talán azért is, mert például Chambers világéletében a divatiparban dolgozott, 36 év a Vogue-nál, a világ egyes számú divatipari termékénél és mégis úgy érzi és le is írja, bevállalva a sebezhetőségét, hogy a divatban még ő is csak egy kis hal, és ha majd szeptemberben jönnek a divathetek, kap-e majd belépőt, hol fog ülni, ugyanis a divat ilyen, jól megrág, aztán kiköp.

Én drukkolok neki, és kíváncsian várom, mi lesz a következő lépése.

A teljes interjú ITT.

Egy kirúgott Vogue szerkesztő vallomása Tovább
Villáminterjú: 10+1 kérdés Benkó Zsuzsannához

Villáminterjú: 10+1 kérdés Benkó Zsuzsannához

Zsuzsannával még soha nem találkoztam, de mindketten hallottunk már egymásról közös ismerőseink révén, és aztán egy nap jól felhívtam őt és alig tudtuk letenni a telefont, még órákig tudtuk volna folytatni.

Sokban hasonlítunk és mégis teljesen mások vagyunk, ezt éreztem, és ez engem teljesen felvillanyozott. Abban is egyetértünk, hogy nem a foglalkozásunk határoz meg minket, nem a szakmánk vagyunk, és nem vagyunk karrieristák. Ezt már csak leírni is felszabadító!

Egy villáminterjúban megkérdeztem, hogy miért rajong, ki és mi inspirálja, mit jelent számára az elégedettség, és hogy miért tartott 8 évig megérteni a legnagyobb mellényúlását.
teljes_kepernyo_rogzitese_2017_07_06_144942.jpg

Mivel foglalkozol? 

Egy kis, lifestyle márkákra specializálódott kommunikációs ügynökség, a PS Creative Agency stratégiáért felelős vezetője vagyok, emellett fordítóként dolgozom.

Mi akartál lenni gyerekkorodban?

Boldog.

Mi a személyes ill. business mottód? 

Nincsen mottóm. Szépnek találom a tökéletlenséget, a befejezetlenséget, a hiányosságot és a mulandóságot. Ez a japán eszmény, a wabi-sabi alapvetése, ami a létezés három jellegzetességének buddhista tanításából ered. Számomra ez a koncept az elfogadásról szól, ami fontos vezérfonala mind a magán-, mind a szakmai életemnek.

 

#kusama nails

zsuzsanna (@zsuzsanna) által megosztott bejegyzés,

 

Melyik tulajdonságodra vagy a legbüszkébb?

Az érzékenységemre, a könyörületességemre, és arra, hogy minden helyzetben képes vagyok fejlődni.

Mit jelent számodra a siker?

Elégedettséget, az elégedettség pedig maga a boldogság. A siker lehetővé teszi, hogy választásod legyen abban, amit csinálsz, de a külvilágtól jövő megerősítés lényegtelen, ha nem vagy elégedett.

 image1.PNG

Ki inspirál? 

Sok-sok nagyszerű nő, elsősorban kortárs művészek és aktivisták – többek között Louise Bourgeois, Yayoi Kusama, Rei Kawakubo, Tavi Gevinson és a legjobb barátnőm, Kovács Adél, a NUBU tervezője.

Mi az, ami nem hagy aludni éjszaka?

Stimuláló beszélgetések, ha egyedül vagyok, akkor pedig a könyveim. Hatalmas könyvhalom épül a hálószobámban, sokkal több könyvet veszek, mint amennyit időm van elolvasni. Néha azt gondolom, ijesztő, hogy előbb meg fogok halni, mint hogy elolvastam volna minden fontos könyvet.

Legnagyobb mellényúlásod?

Egyetem után egy multihoz mentem dolgozni. Nyolc évembe telt, mire megértettem: az én világom nagyon távol van attól, amit ott tapasztaltam, és sok-sok alternatívám van. Erre rájönni felszabadító érzés volt, azt hiszem, ezekből az epizódokból tanulod meg, hogyan kell élni.

unnamed_2.jpg

Hogyan telik egy napod?

Korán kelek, szeretem lassan elindítani a napom, jógázom vagy futok, hosszasan készülök fel arra, ami előttem áll. A zuhanytól a reggelin át annak kiválasztásáig, hogy mit fogok aznap felvenni, mindennek jelentősége van, és meghatározzák a napom. Tíztől az ügynökségnél dolgozom, nagyon szeretem a csapatom és az ügyfeleinket, az együttgondolkodás inspirál. A munkám nagyon változatos, nincs két egyforma napunk. Az ügynökség tulajdonosa, Strasser Orsi a PS Magazin alapítója is egyben – büszke vagyok rá, hogy részt vehetek Magyarország egyik kortárs magazinjának a működtetésében. Munka után igyekszem mindig beiktatni egy-egy programot, találkozom a barátaimmal az Aurórában, kortárs művészetet bámulok galériákban, a Ludwigban vagy ha fáradt vagyok, otthon, a Tumblr-emen, elektronikus zenét hallgatok, és utazásokat tervezek. Az utazás az, amit talán a legjobban szeretek, beszippant és feltölt, ha idegenben bolyonghatok. Szeretek egyedül lenni.

Mi kapcsol ki? Miért rajongsz?

Művészet

A kedvenc helyem, ahol mindig ki tudok kapcsolni, Dia:Beacon, ami Beacon-ben, New York államban található. Minden alkalommal, amikor New Yorkban járok, meglátogatom.

shot-2-crop-photo-bill-jacobson-1.jpg
A Dia Art Foundation-nek nem Beacon az egyetlen helyszíne, a New York Earth Room Walter de Maria helyszínspecifikus installációja a Soho-ban, amelyet az alapítvány gondoz. Fantasztikus hely!

dem-new-york-earth-room-1977-photo-john-cliett.jpg
Rajongok Donald Judd munkásságáért; életem egyik meghatározó élménye volt, amikor eljutottam Marfába, Texas államba, ahol élete egy részét töltötte, és a kortárs művészet egyik mekkájává tette.

#throwback to the night of #mysterylights, deep in the heart of Texas #longing #marfa #marfatexas

zsuzsanna (@zsuzsanna) által megosztott bejegyzés,

image2.PNG
webp_net-gifmaker.gif
Képek: Chinati

Agnes Martin az egyik leginspirálóbb nő számomra, és szerencsém volt látni életmű-kiállítását idén télen a Guggenheim-ben. Kedvenc alkotásom tőle az Innocent Love sorozat.

innocent-love_series.jpg
Életem egyik leglenyűgözőbb installációja Yayoi Kusama Narcissus Garden-je, amely Philip Johnson New Canaan-ban, Connecticut államban található üvegházának kertjében, egy tó felszínén lebegő 1300 acélgömbből állt. A gömbök együtt mozogtak a széllel, a víz természetes áramlását követve, egyetlen kinetikus szoborrá összeforrva. Az egyik legszebb dolog volt, amit valaha láttam.
larger_1.jpg
Imádom Berlint, ha választanom kellene, azt  mondanám, Budapest után a legkedvesebb városom. Itt található a számomra egyik legizgalmasabb magángyűjtemény, a Boros Collection, amelynek egy világháborús bunker ad otthont. A kollekció tulajdonosai itt is élnek, a gyűjtemény felett, az emeleten. Bármikor beköltöznék.
boroscoll03_e1_0001.jpg
Zene
Ha már Berlin: kedvenc fesztiválom az Atonal, amely a progresszív elektronikus- és a kísérleti zene kedvelőinek egyik zarándokhelye, már alig várom az ideit.

Könyv
Az egyik legfontosabb könyv az életemben Virginia Woolf A Room of One's Own (Saját szoba) című műve, sokadjára olvasom újra. Alapmű a nők helyzetéről, lehetőségeiről, arról a (sajnos) még ma is aktuális gondolatról, hogy a nők is érnek ugyanannyit, mint a férfiak.
9788087830338_p0_v1_s260x420.JPG
Budapest és a magyarok
Budapestbe szerelmes vagyok, izgalmas, lüktető, meggyötört város.
Imádom és vérzik érte a szívem. Sok-sok izgalmas programmal, hellyel és kezdeményezéssel nyáron pezseg igazán.
Már említettem, az egyik kedvenc helyem az Auróra, kávézni a feketébe, fröccsözni a Cintányérosba, bulizni a LÄRM-be járok legszívesebben.
Ha művészetre vágyom, a kedvenceim a TOBE gallery, a Telep galéria és a Chimera Project Gallery, illetve a Ludwig kiállításai. A legutóbbi élményem Bolla Szilvia Safe Space című önálló kiállítása volt a TOBE galériában.
19029621_1526780984029852_9074294548050161619_n.jpg
 
Kedvenc magyar kortárs művészem a komputerművészet pionírja, Molnár Vera. Fantasztikus nő, nagyon gazdag életművel, nem is tudnék egy legkedvesebbet választani, mind lenyűgöz.
molnar_lettres_de_ma_mere_4.jpg


Vágyak
Egyik legnagyobb vágyam, hogy eljussak Naoshima szigetére, Japánba, itt található ugyanis a Benesse Art Site, amely egy csodálatos kortárs művészet-birodalom. 
140416164702-naoshima-oval-horizontal-large-gallery.jpg
naoshima-3-1600x686.jpg
Szeretnék még szeptember előtt újra elutazni New Yorkba, ugyanis a Rei Kawakubo/Comme des Garçons:Art of the In-Between kiállítás a MET-ben kihagyhatatlan.
 
rei-march-6-teaser.jpg

Ha valami nem jön össze, hogyan építed újra magad?

Megbocsátok magamnak.

Zsuzsanna Instagramja.

Villáminterjú: 10+1 kérdés Benkó Zsuzsannához Tovább
Ez egy életforma, nem egy vállalkozás - avagy milyen nőként dolgozni egy férfiszakmában

Ez egy életforma, nem egy vállalkozás - avagy milyen nőként dolgozni egy férfiszakmában

 

Zsanett-tel 2013-ban először online ismerkedtünk meg, és nekem akkor még fogalmam sem volt hogy mit jelent az, ha valaki bespoke designer. Persze, ruhákat tervez személyre szabottan, mondhatnánk, de ennél sokkal több, erre jöttem rá az évek alatt, ahogy megismertem őt és a vállalkozását, melyet 22 éve vezet. Persze ő nem is hívja vállalkozásnak, sőt nem tartja magát női vállalkozónak sem, számára ez egy életforma.

Ezekről faggattam, na meg, hogy miért nincs üzleti terve, mit csinálna másképp, ha ma kezdené újra, és hogy miért kezdett el hárfázni tanulni egy éve.

portre_ko_zepes.jpg

Mesélj a vállalkozásodról? Mivel foglalkozol?

Bespoke designer vagyok, személyre tervezett, méretre készített ruhákkal, ruhatárral foglalkozom AIAIÉ márkanév alatt. Mind nőknek, mind férfiaknak segítek a ruházkodási problémáikban egy közös folyamat során létrehozni a rég vágyott darabokat, felépíteni a ruhatárukat, segíteni megtalálni a stílusukat.

interiorko_zep.jpg

Emellett klasszikus textil-és ruhatervezőként is dolgozom cégeknek, kisszériás termék-fejlesztésben.

Időszakosan tartok egy konceptuális művészeti vonalat is a márkám alatt, ahol a kreativitásomat kötöttségek nélkül kiélhetem és egy erős koncepcióra felfűzve alkothatok, nem feltétlenül piaci eladásra.

Néhány éve észrevettem, hogy a megrendelőim szeretnének többet tudni az alapanyagokról, amelyeket használok, így szervezettebb formában három szinten tartok saját “Material Love” kurzusokat a showroomban. (Volt szerencsém nekem is résztvenni egyen, hétköznapi emberként is abszolút hasznos és érdekes infókat lehet gyűjteni az anyagokról. – a szerk.)

12038753_911334625604440_7571936697853125572_o.jpg

12309792_940063782731524_9012827856742043916_o.jpg

12314621_940063789398190_8654574959299381597_o.jpg

Hogy választottad ezt a szakmát?

Hatéves koromban döntöttem el, hogy divattervező leszek, nincs konkrét élményem, egyszerűen eldöntöttem és évek múlva sem szűnt meg a lelkesedés.

Néhány évvel később jelenetek meg itthon a műholdas csatornák, ahol vasárnaponként divattémájú műsorok futottak. Ez volt az a pillanat, amikor rájöttem, hogy a divat nem csupán formáról, de az alapanyagról is szól, s ez az a terület, amivel igazán foglalkozni szeretnék.

Amikor egy kis pénzt kaptam a családtól, elrohantam a ma már cipőboltként működő patinás textilüzletbe a Petőfi Sándor utcában, ahol azonnal anyagokat vettem, de az egész gyerekkoromra úgy emlékszem vissza, hogy minden szabadidőmben rajzolok-szabok- varrok.

17157515_1383196888418209_2362862939296385709_o_1.jpg

17662009_1500388769993778_6794661523814875136_n.jpg

Hány éve csinálod és vállalkozónak tartod-e magadat?

Idén ősszel lesz 22 éve, hogy megkaptam az első munkát, s onnantól folyamatosan a szakmámban dolgozom, de sosem gondoltam magamra vállalkozóként vagy üzletasszonyként de művészként sem.

Legpontosabbnak a tervező és a tanácsadó kifejezéseket tartom, így szoktam bemutatkozni is - ha lehet kerülöm a divattervező titulust is, mert számomra teljesen mást takar.

webp_net-gifmaker_4.gif

582720_313274588743783_2008299294_n_1.jpg

Mit gondolsz, milyen tulajdonságaid miatt lettél sikeres?

Ha egy szóval lehetne csak elmondani, akkor a rugalmasságot emelném ki.

Sok olyan tulajdonsággal kell bírni, ami nem a pálya sajátossága. Mivel problémákat oldok meg, ennek a hogyanja és kommunikációja nagyon fontos, a metakommunikáció, empátia és kíváncsiság, a diszkréció elengedhetetlen, a kreativitás szintén, ami alatt a szó tiszta jelentését értem, az újítást a tradícióba oltva, a megoldások másfajta megközelítését.

webp_net-gifmaker_1_1.gif

Ha újra kellene kezdened, mit csinálnál másképpen?

Ha külföldön kellene újra kezdenem mindezt, biztos nagyobb hangsúlyt fektetnék a kapcsolatépítésre és a marketingre, ezekben vannak hiányosságaim, nem vagyok egy extrovertált alkat. :)

Ha visszarepülhetnék az időbe mai fejjel, akkor az egyetlen, amit másképp csinálnék, hogy keresnék egy mentort, aki segít a pénzügyi és brandépítési kérdésekben.

18513359_1253856174732458_1344376329025355776_n.jpg

After cutting the Albini shirts go to my needlewoman, and ... #bespokeshirts #bespokeservice #aiaié #albinigroup #myatelier #handcut #hungariandesigners

AIAIÉ - Zsanett Hegedűs (@hegeduszsanett) által megosztott bejegyzés, 

 
18444862_1121014334710670_4977391282407079936_n.jpg

Miben vagy más, mint a versenytársaid?

Itthon kevés olyan versenytársam van, aki pont ugyanezt csinálná, ők is inkább szakosodnak az esküvői/alkalmi vonalra.

Többet nyújtok mint egy méretes szabóság, és teljesen másképp működöm mint a hazai tervezők, akik szezonális konfekció kollekciót értékesítenek. Nálunk más a marketing, a PR, a zárt és diszkrét showroom is.

Én a megrendelőhöz illő stílusban tervezek, és nem a sajátomban, talán ebben vagyok egészen más. Tőlünk soha nem fog kikerülni két egyforma ruha.

14052686_1676728372654334_885158082_n.jpg

Milyen plusz készségeket kellett megtanulnod a pályafutásod során? 

Azt hiszem, akkor kezdtem a márkámra üzletileg is gondolni, amikor a design menedzseri képzés megnyesegette a művészi elképzeléseimet.

Amikor diploma után tudtam, hogy elköltözöm otthonról, megnyitom a saját showroomomat és el kell magam tartani, muszáj volt foglalkozni az árképzéssel, a jobb szolgáltatás-tervezéssel - miközben először éreztem, hogy a hosszú évek iskolábajárás rutinját felváltja egy szabadabb, de szétfolyó életforma.

Nagyon komplex a szakterületem, könnyen kell váltani naponta különböző tevékenységek között, a tervezői és kivitelezői készségek mellett egy komoly projektvezetés a párhuzamosan futó munkákat kezelni, árajánlatokat írni, gyártástervezni vagy dolgozni a vevői visszacsatolásokon.

webp_net-gifmaker.gif

Használsz-e üzleti tervet? 

Nem. Különböző projektekhez írtam, a design menedzseri diploma után is írtam, de konzekvensen végigvinni a saját brandemnél nem sikerült, valószínűleg azért, mert ez egy életforma, nem pedig egy VÁLLALKOZÁS, független attól, hogy rentábilis.

Ha alig 20 évesen ilyen tudatosan álltam volna neki, papírformailag fel kellett volna pár éven belül adnom a szakmát.

Sokszor látom, hogy olyan gyorsan változik a piac, hogy akár egy üzleti modellt, akár egy 5-10 éves tervet csak folyamatos újratervezésekkel lehet sikeresen működtetni, ha ragaszkodsz ahhoz,amit régen leírtál, biztos a bukás.

12547118_1670738276521756_26317861_n.jpg

Hogyan zajlik egy átlagos napod?

Tulajdonképpen nincs átlagos napom, talán azt mondanám, nincs amolyan klasszikus napi rutinom sem.

Sokszor dolgozom a hétvégén és nem dolgozom valamelyik hétköznap. A napjaimat a megrendelők adta időpontok és határidők alakítják, amiből több fut párhuzamosan.

Próbálok tömbösíteni, egy nap csak egy-kétféle munkatípussal foglalkozni: csak szabni vagy városban rohangálni anyagokért, elintézni amit kell.

A délelőttök szólnak a szellemi munkáról, akkor tudok a social mediával foglalkozni és tervezni, délután 5-től vagyok koncentráltabb, akkor nagyobb kedvvel kivitelezem azokat a darabokat, amit mindig én készítek. Sokszor dolgozom éjjel is, főleg szellemi munkával, kutatással.

11247102_500856880083863_800919294_n.jpg

Van-e előnye illetve hátránya  annak, ha a vállalkozó nő?

A saját tapasztalataim nem általánosíthatók, nem tudom mi van más területeken és pláne nem érzem magam női vállalkozónak.

A kreatív szakmákban nem a vállalkozóiság, hanem a vezetői lét és érvényesülés a kérdés.

Mikor vagyok “vállalkozó”? A NAV-nál, egy új főleg külföldi partnerrel való szerződéskötéskor, egy céges megrendelés árajánlatkiadásánál vagy egy üzlethelység kibérlésénél? Ezekben a szitukban még sosem éreztem, hogy fontos lenne, milyen nemű vagyok.

Van-e előnye illetve hátránya női tervezőként férfiakkal illetve nőkkel dolgozni, érvényesülni a társszakmákban?

Többféle szituációban dolgozom együtt, a bespoke tervezés is együttműködés a megrendelővel, ahogy egy céges munkánál inkább a tervezésért felelek és egy csapat része vagyok, vagy amikor az alvállalkozóimmal inkább főnöki szituációkba kerülök.

Régebben az ipari tervezések kapcsán inkább az volt hátrány, hogy művésznek tartottak és a mérnököt nem nézték ki belőlem, most már ügyesebben kezelem az üzleti életemet, inkább előnynek tartom, hogy nőként viszem ezt a területet.

A bespoke munkáimnál nagy a különbség, hogy férfiakkal vagy nőkkel dolgozom: nőkkel könnyebb hangot találni, s jobban ismerem a folyamatokat a fejekben, így pontosabban látom, milyen stációkban vannak épp; a férfiaknál nagyobb munka elnyerni az abszolut bizalmat, de utána könnyebb elérni a közös célt, gördülékenyebb a munka.

Évek alatt azt vettem észre, hogy tudatalatt váltok át a bennem lévő nemek között, míg a kommunikációban semlegesnek kell lennem, hogy a megrendelő érvényesülhessen, úgy a végeredménynél a nők esetében férfiként, a férfiaknál nőként kell véleményt mondanom.

Általában csak akkor érzem magamat hátrányban, amikor nem tudom az általam képviselt értékeket fontossá tenni, s ez független a munkától vagy a célszemélytől- az, hogy nőként viszek egy eredetileg férfiszakmát, inkább különlegessé tesz.

webp_net-gifmaker_3.gif

 

Legnagyobb sikered?

Visszanézve, a pályám nem az óriási nagy sikerekről szól, hanem sok eredményesen lezárt munkáról, legyen az kiállított, bemutatott konceptuális ruha, egy cég termékeinek elindítása, megreformálása vagy valaki szekrényében egy új ruhadarab.

A nagyobb sikerekben alaposan benne van a szerencse, a hétköznapi eredményeimben pedig sokkal inkább én.

Persze a Shadowgraph-kollekció által kapott lehetőségek – résztvenni Vancouverben egy divathéten, benne lenni a brit Vogue-ban, együttműködni egy angol divatügynökséggel- nagyon fontosak, ahogy az elnyert díjak, ösztöndíjak is.

webp_net-gifmaker_2.gif

 

Legnagyobb mellényúlásod? Hogyan élted meg ezt? Mit tanultál belőle?

Nehézségekre igen, nagy kudarcokra nem emlékszem.

Jártam rosszul, mert megbíztam valakiben, de ennek tanulságát nem akartam rávetíteni a későbbi ügyfelekre, inkább próbáltam még jobban megismerni az új ügyfelet.

Harcoltam cégekkel, hogy értékesítsék a sorozatgyártott termékeimet, de mikor láttam, hogy nem tudok és nem is akarok rossz rendszerek része lenni, kerestem más megoldásokat.

Hurray,it's ready!Handknitted cardi with leather sleeves #aiaié#handknitted#designerwear#bespokemakers#bespokeleather

AIAIÉ - Zsanett Hegedűs (@hegeduszsanett) által megosztott bejegyzés, 

 

Milyen támogatás hiányzik a legjobban? 

Sok tudást szereztem meg tapasztalat útján nehezen úgy, hogy nagy segítség lett volna egy mentor vagy mester, vagy egy alkalmasabb asszisztens.

Az, hogy mindenhez érteni kell egy kicsit, lassítja az eredményeket- ugyan elvégeztem az Egyetemünk design menedzser szakát is az önmenedzselés reményében, de egy általános tudás nem elég a mai helyzetekhez, főleg az én speciális területemhez- itt is igaz, hogy állandóan alternatív megoldásokban kell gondolkozni.

Ezen a területen a befektetés sem járható út, mert hosszabb a megtérülése, nagyobb a kockázat, elképesztő magasságokba repítené az árakat is.

A mentor programok dobozaiba sem könnyű beleilleni.

541336_308833302521245_2124964838_n.jpg

Hogyan reklámozod magadat? 

A kezdetektől a személyes ajánlás vagy más néven “szájhagyomány útján” működött a sales, s bár rengeteg minden változott az elmúlt 22 év alatt, és sokkal tudatosabban építem a brandet manapság, de látnom kell, hogy ennek a területnek ma is ez a leghatásosabb reklámja.

Természetesen a social media reklámok fontosak, bár sokszor nem vagyok elégedett vele, de oldalas újsághirdetésnek vagy óriásplakátnak semmi hatása nincs, a storytelling és személyes tapasztalás sokkal fontosabb.

14991285_1219934161411150_7125189029791458505_o.jpg

Van-e olyan iparágodon belül, hogy egymást segítő, női közösség? Más női vállalkozókkal kapcsolatban vagy?

Vannak ilyen közösségek a szakmán kívül az üzleti életben, hogy mennyire komolyak vagy segítőek, az a tagok elhivatottságán múlik, és nem árt ha jó a szerkezeti felépítése. Jó lenne a szakmában is ilyen akár virtuálisan. Azt nem tudom, hogy lehetne elkerülni a széthúzást, mitől lehetne jobb a kommunikáció benne annak ellenére, hogy különböző generációk, életutak, képzettségi szintek találkoznak benne.

Rengeteg emberrel vagyok kapcsolatban, de nem a nemük szerint teszek különbséget, hanem a tudásuk vagy a hozzáállásuk alapján.

Inkább úgy tekintek erre a kérdésre, hogy ha választani kell egy kisiparos vagy egy nagyobb cég között, a kisiparost kérdezném meg először,s akár adnék neki második esélyt is, ha az első nem sikerül. Így vagyok a késesünkkel, a hímzőnőmmel vagy a családi tisztítóval.

Bizonyos területeken főleg nőkkel fogok találkozni, ahogy többnyire varrónőim vannak, bizonyos vállalkozásokat pedig férfiak vezetnek, de a női eladóikkal vagyok kapcsolatban- többnél érzem azt, ha a vezető hallgatna a női eladóra, lényegesen jobban mehetne az üzlet, de nem tekinti partnernek.

11352923_1098893430125241_2044410778_n.jpg

Hogyan kapcsolódsz ki?

Az igazi kikapcsolódás az utazás. Nincs ettől nagyobb inspirációs forrás, minden új művészeti projektem ezekhez az utazásokhoz kapcsolódik.

Napi szinten a különböző tevékenységek váltásánál szoktam kicsit kimosni az agyam az Instagrammon követett több száz szabóság munkáival, ami egy kutatási alapom is vagy a Pinteresten böngészve.

Az egy éve elkezdett hárfa-tanulást, ami egy gyerekkori vágy beteljesülése, nem konkrétan kikapcsolódásnak tartom, sokkal több annál. A zenetanulás, mint egy új szakterület megismerése, tanulás mint motiváció, a saját korlátaink kitágítása és időt szakítani naponta a gyakorlásra- másképp tölt fel, más készségeket fejleszt, de nagyon örülök, hogy belevágtam.

13285335_1546714712298914_211353487_n.jpg

Terveid a jövőre nézve?

Annak ellenére, hogy nincs konkrét üzleti tervem rá, sok mindent akarok egyszerre! :)

Amit viszont megtanultam, hogy nem jó előre eltervezett úton haladni, mert naponta borulnak szét a dolgok, s ha nem vagy rugalmas magad alá zuhansz.

Van egy erős motivációm az irányra, egy erős jövőképem, egy alap, amit letettem és nagyon örülök, amikor olyan lehetőségek jönnek, amelyek izgalmasak.

Nagy öröm, hogy az elmúlt években több céggel dolgozom együtt az egyedi megrendelők mellett, és hogy kipróbáltam milyen tanítani a saját kurzusaim által.

Mindenben a személyreszabottság vezet, és egy tudatosabb gondolkodás a ruházkodás, tárgykultúra terén, a lehetőségeket is ebbe az irányba terelem.

AIAIÉ - Bespoke Design : FacebookInstagramhonlap

A cikk eredetileg itt jelent meg először.

Ez egy életforma, nem egy vállalkozás - avagy milyen nőként dolgozni egy férfiszakmában Tovább